Huisregels

Telefonisch bereikbaar

Ik ben altijd telefonisch bereikbaar als uw kindje op de opvang is. Mocht u nog vragen hebben of iets willen bespreken dan kan dit van maandag t/m vrijdag 07:00 uur t/m 20:00 uur. Heeft u behoefte om buiten deze tijden te bellen dan graag even een appje van te voren sturen.

Vakantie en sluitingsdagen

Minimaal 2 maanden van te voren geven de vraagouders hun vakantie door aan de gastouder. Dit geldt ook voor de gastouder. Als de vraagouders buiten de vakantiedagen van de gastouder op vakantie gaan zullen zij de afgesproken opvanguren doorbetalen. Dit i.v.m. het vrijhouden van een plek. Tijdens de vakantiedagen van de gastouder zijn er geen kosten verbonden aan de opvang. De vraagouder is zelf verantwoordelijk voor het zoeken van vervangende (gastouder-)opvang. Op Nationale Feestdagen en Leidens Ontzet (2+3 Oktober) is de opvang gesloten voor opvang. Valt een Nationale Feestdag op een opvang dag, worden deze uren altijd berekend. Nationale Feestdagen zijn Nieuwjaarsdag, Goede vrijdag, Pasen (eerste en tweede Paasdag), Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren (eerste en tweede Pinksterdag) en Kerstmis (eerste en tweede kerstdag).

Ruildagen + Extra opvangdagen

Ruilen van dagen is in overleg toegestaan, mits het maximale kind aantal niet wordt overschreden en de te ruilen dag(-en) in dezelfde week valt. Het is ook mogelijk om extra opvangdagen aan te vragen mits het kind aantal dit toelaat. Indien het kind op de extra aangevraagde dagen toch niet gebracht wordt dienen de uren gewoon doorbetaald te worden. Dit i.v.m. het vrijhouden van een plek.

Ophalen, brengen en contact met de ouders

Neem alle tijd voor het wegbrengen van uw kind. Kom nog even gezellig binnen en speel nog even mee. Geef ook even een korte informatie over de laatste voeding, het slapen en evt. andere zaken die van belang kunnen zijn.

Mocht het voorkomen dat u een beetje later bent met ophalen? Dat is geen probleem, laat dit dan even weten in een appje. Liever niet telefonisch omdat dit de kinderen stoort bv. tijdens het avondeten of een activiteit. Deze extra opvangtijd wordt wel in rekening gebracht.

Mocht u eerder uw kind willen ophalen? De afgesproken uren worden dan gewoon in rekening gebracht.

Indien uw kind door iemand anders opgehaald wordt, dient u dit van te voren door te geven. Indien ik deze persoon nog niet ken, dient deze persoon zich aan de voordeur te legitimeren. Als het niet van te voren is doorgegeven wordt er altijd eerst contact met u opgenomen voordat uw kind meegegeven wordt.

Dagelijks vindt er tijdens het brengen en halen van uw kind een overdracht van informatie plaats. Indien u een gesprek wilt met mij om even uitgebreider over uw kind te praten, dan kunt u dit bij mij aangeven en plannen we een afspraak zodat het niet ten koste gaat van de kinderen. Gedurende de opvang staat het altijd vrij even te bellen of Whats-appen om te vragen hoe het met uw kind gaat. Er wordt gebruik gemaakt van de Gastouder/ Vraagouder App zodat u op de hoogte blijft van hoe de opvang dag verloop. Hier kunt u ook bijzonderheden in melden. Gedurende de dag zal ik hier ook foto`s in plaatsen.

Ziekte

O oooo jullie lieve schat is ziek. Wat nu? Bel 2 uur voor aanvang opvang de klachten van uw kindje door dan beslissen we samen of de opvang door kan gaan. Wanneer uw kind in de loop van de opvang dag heel ziek wordt, dient de ouder het kind op te halen, nadat de gastouder hierover heeft gebeld. Dit is bijvoorbeeld bij hoge koorts of groot besmettingsgevaar. Gedurende ziekte van het kind blijft de overeengekomen vergoeding verschuldigd.

Indien medicatie bij uw kind noodzakelijk is, dient u als ouder altijd een medicijnformulier in te vullen waarbij u zelf de verantwoordelijkheid blijft dragen. Nieuwe medicatie wordt niet voor het eerst door mij aan uw kind gegeven in verband met mogelijke allergische reacties. Geef het medicijn ook altijd in originele verpakking mee met bijsluiter. Heeft uw kind medische zorg nodig? Dan vullen we samen het formulier medische zorg in. Mocht u kind allergieën hebben, dan graag doorgeven, zodat ik daar rekening mee kan houden. Meld ook even als u kind pas een vaccinatie heeft gehad.

Mocht ik zelf ziek worden. Dan zal ik dit zo snel mogelijk aan u doorgeven. Deze uren zullen niet doorberekend worden. U neemt dan zelf contact op met het gastouderbureau en deze dienen vervanging te regelen.

Betalingen

Op de 24e van de maand zal de gastouder alle uren doorvoeren die wij samen hebben afgesproken. De extra opgevangen uren zullen hier ook in verwerkt worden. U dient deze factuur binnen 48 uur te accorderen. Zo niet gaat u akkoord met de geplaatste uren. De factuur moet zo spoedig mogelijk betaald worden, binnen 5 dagen. Het kan wel eens aan uw aandacht zijn ontgaan dus uiterlijk binnen 10 dagen moet de factuur betaald zijn en op mijn rekening staan. Staat het geld niet voor de 20ste van de maand op mijn rekening? Dan gaat er vanaf de eerste van de aankomende maand een opzegging in werking. Die laatste maand wordt ook 100% doorbetaald. In die maand vang ik uw kind al niet meer op.

Aansprakelijkheid

Ik als gastouder kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging of vermissing van goederen die door de vraagouder aan het kind meegegeven wordt naar de opvang. Vraagouders zijn verplicht een WA verzekering te hebben.

Vervoer en uitstapjes

De gastouder vervoerd de gastkinderen met de auto, de bakfiets, de kinderwagen en lopend. U geeft zelf een goede autostoel mee voor uw kind, indien nodig. Door ondertekening van het contract gaat u akkoord met de huisregels dus ook met het vervoeren van uw kind in de auto, de kinderwagen, bakfiets en lopend. De gastouder is niet aansprakelijk voor eventuele ongelukken/letsel en schade aan het autostoeltje. De gastouder zal geen kilometer vergoeding vragen.